1 września 2022 r. wchodzi w życie Ustawa o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania przestępczości środowiskowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 1726). Projekt przedłożony przez ministra klimatu i środowiska Annę Moskwę został 15 sierpnia 2022 r. podpisany przez Prezydenta RP.

Podstawowym celem ustawy jest zaostrzenie istniejÄ…cych już sankcji karnych za przestÄ™pstwa i wykroczenia przeciwko Å›rodowisku. Zaznaczono, że wprowadzane zmiany sÄ… reakcjÄ… na regularny w ostatnich latach wzrost liczby przestÄ™pstw przeciwko Å›rodowisku, a także tendencjÄ™ wzrostowÄ… liczby pożarów w miejscach gromadzenia odpadów. – Praktyka stosowania dotychczasowych przepisów pokazuje, iż obecne sankcje karne sÄ… niewystarczajÄ…ce i nie powstrzymujÄ… sprawców przed popeÅ‚nianiem przestÄ™pstw przeciwko Å›rodowisku – napisano na oficjalnej stronie internetowej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Oprócz zaostrzenia dotychczas obowiÄ…zujÄ…cych kar, Ustawodawca wprowadziÅ‚ kilka zmian majÄ…cych na celu uÅ‚atwienie wykrywania przestÄ™pstw i wykroczeÅ„ przeciwko Å›rodowisku, a także uproszczenie procedury pociÄ…gania sprawców do odpowiedzialnoÅ›ci karnej.

Najważniejsze rozwiązania:

 

  1. Wzrost kar finansowych
  • W przypadku skazania sprawcy za umyÅ›lne przestÄ™pstwo przeciwko Å›rodowisku, sÄ…d bÄ™dzie musiaÅ‚ orzec wobec niego nawiÄ…zkÄ™ w wysokoÅ›ci od 10 tys. zÅ‚ do 10 mln zÅ‚ na rzecz Narodowego Funduszu Ochrony Åšrodowiska i Gospodarki Wodnej. PosÅ‚użą one nie tylko do usuwania skutków dziaÅ‚alnoÅ›ci przestÄ™pczej, ale także zasilÄ… różne programy ekologiczne, majÄ…ce na celu m.in. poprawÄ™ jakoÅ›ci powietrza lub wody w Polsce.

Gdy przestępstwo zostanie popełnione nieumyślnie, nawiązka będzie orzekana fakultatywnie. Z kolei w szczególnie uzasadnionych okolicznościach, gdy wymierzona nawiązka powodowałaby dla sprawcy uszczerbek dla niezbędnego utrzymania siebie i rodziny lub gdy pokrzywdzony pojednał się ze sprawcą, sąd może ją wymierzyć w niższej wysokości niż przewidziane przepisami.

  • Podwyższona zostanie minimalna i maksymalna stawka kara grzywny za zaÅ›miecanie miejsc publicznych oraz lasów – grzywna nie niższa niż 500 zÅ‚. Ponadto, taka sama kara bÄ™dzie grozić za usiÅ‚owanie oraz podżeganie do ww. wykroczenia.
  • Maksymalna stawka kary grzywny za usuwanie roÅ›linnoÅ›ci przez wypalanie gruntów rolnych, obszarów kolejowych, pasów przydrożnych, trzcinowisk lub szuwarów zostanie podwyższona do 30 tys. zÅ‚.

 

  1. Zaostrzenie kar pozbawienia lub ograniczenia wolności za:
  • spowodowanie zniszczenia w Å›wiecie roÅ›linnym lub zwierzÄ™cym w znacznych rozmiarach. W takim przypadku grozić bÄ™dzie kara pozbawienia wolnoÅ›ci od 6 miesiÄ™cy do lat 8.
  • niszczenie albo uszkadzanie – wbrew  przepisom obowiÄ…zujÄ…cym na terenie objÄ™tym ochronÄ… – roÅ›lin, zwierzÄ…t, grzybów lub ich siedlisk, lub siedlisk przyrodniczych, i spowodowanie tam istotnej szkody – grozić bÄ™dzie grzywna, kara ograniczenia wolnoÅ›ci albo pozbawienia wolnoÅ›ci od 3 miesiÄ™cy do lat 5. Taka sama kara przewidziana bÄ™dzie za niszczenie albo uszkadzanie roÅ›lin, zwierzÄ…t i grzybów pod ochronÄ… gatunkowÄ… lub ich siedlisk – w przypadku istotnej szkody.
  • zanieczyszczenie wody, powietrza lub powierzchni ziemi substancjÄ… albo promieniowaniem jonizujÄ…cym, jeÅ›li może to zagrozić życiu lub zdrowiu czÅ‚owieka lub spowodować istotne obniżenie jakoÅ›ci wody, powietrza lub powierzchni ziemi lub zniszczenie w Å›wiecie roÅ›linnym lub zwierzÄ™cym – w znacznych rozmiarach. W takim przypadku grozić bÄ™dzie kara pozbawienia wolnoÅ›ci od 6 miesiÄ™cy do 8 lat.
  • nielegalne skÅ‚adowanie, usuwanie, przetwarzanie, odzysk, unieszkodliwianie i transport odpadów, które może zagrażać życiu lub zdrowiu czÅ‚owieka lub spowodować obniżenie jakoÅ›ci wody, powietrza, powierzchni ziemi lub zniszczenie w Å›wiecie roÅ›linnym lub zwierzÄ™cym. Grozić za to bÄ™dzie kara pozbawienia wolnoÅ›ci od roku do 10 lat.
  • za przywożenie z zagranicy lub wywożenie za granicÄ™ odpadów niebezpiecznych – bez wymaganego zgÅ‚oszenia lub zezwolenia, albo wbrew jego warunkom. Grozić za to bÄ™dzie kara pozbawienia wolnoÅ›ci od 2 do 12 lat. Taka sama kara bÄ™dzie grozić za porzucanie odpadów niebezpiecznych w miejscach do tego nieprzeznaczonych.

 

  1. Pozostałe zmiany
  • Zlikwidowany zostanie warunek skazania prawomocnie osoby fizycznej, aby można byÅ‚o pociÄ…gnąć do odpowiedzialnoÅ›ci podmioty zbiorowe (np. spółki) za przestÄ™pstwa przeciwko Å›rodowisku. Jest to zastosowanie siÄ™ do rekomendacji Komitetu Ministrów Rady Europy z dnia 20 października 1988 r. co w sposób oczywisty powinno skrócić i uÅ‚atwić postÄ™powanie wobec podmiotów zbiorowych w sprawach o przestÄ™pstwa przeciwko Å›rodowisku.
  • Pracownicy GIOÅš sÄ… zwolnieni z zakazu poruszania siÄ™ po drogach leÅ›nych, ponadto nie dotyczÄ… ich zakazy wstÄ™pów do lasów, jeÅ›li realizujÄ… zadania zwiÄ…zane z paÅ„stwowym monitoringiem Å›rodowiska. Dodatkowo pracownicy Inspekcji Ochrony Å›rodowiska zostali wÅ‚Ä…czeni do katalogu instytucji zwolnionych ze skÅ‚adania opÅ‚at na autostradach.
  • Wykonawcy bÄ™dÄ…cy osobami fizycznymi, którzy zostali prawomocnie skazani za przestÄ™pstwa przeciwko Å›rodowisku zostajÄ… przez zamawiajÄ…cego obligatoryjnie wykluczeni z postÄ™powaÅ„ o zawarcie umowy koncesji.
  • Inspektorzy WIOÅš zostali upoważnieni nakÅ‚adania grzywien w postÄ™powaniu mandatowym za wykroczenia przeciwko Å›rodowisku okreÅ›lone w przepisach odrÄ™bnych. Dotychczas to uprawnienie wynikaÅ‚o z RozporzÄ…dzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 wrzeÅ›nia 2002 r. w sprawie nadania inspektorom Inspekcji Ochrony Åšrodowiska uprawnieÅ„ do nakÅ‚adania grzywien w drodze mandatu karnego (Dz. U. Nr 151, poz. 1253 z późn. zm.). Wprowadzona zmiana jest o tyle istotna, że po wejÅ›ciu w życie ustawy, inspektorzy bÄ™dÄ… mogli wystawiać grzywny w zwiÄ…zku z popeÅ‚nieniem wszelkich wykroczeÅ„ przeciwko Å›rodowisku (dotychczas lista wykroczeÅ„, na podstawie których inspektorzy mogli wystawić mandat, byÅ‚a katalogiem zamkniÄ™tym), jak np. art. 477 oraz 478 Ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2233 z późn. zm.).

Ponadto inspektorzy WIOŚ będą mogli w przypadku uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa z art. 182, art. 183 lub art. 186 Kodeksu karnego lub jakiegokolwiek wykroczenia przeciwko środowisku podjąć czynności polegające na:

1) obserwowaniu i rejestrowaniu przy użyciu środków technicznych, w tym technik satelitarnych i bezzałogowych statków powietrznych, obrazu zdarzeń oraz dźwięku towarzyszącego tym zdarzeniom;

2) gromadzeniu i zabezpieczaniu dowodów popełnienia przestępstwa lub wykroczenia;

3) żądaniu pisemnych lub ustnych informacji oraz przesłuchiwaniu osób w zakresie niezbędnym dla ustalenia stanu faktycznego przy jednoczesnym pouczeniu ich o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań, o której mowa w Kodeksie karnym;

4) ustalaniu tożsamości osób oraz żądaniu okazania dokumentów niezbędnych do wymierzenia grzywny w drodze mandatu karnego lub sporządzeniu wniosku o ukaranie;

5) nakładaniu grzywien w postępowaniu mandatowym za wykroczenia określone w trybie przewidzianym przepisami o postępowaniu w sprawach o wykroczenia;

6) dokonywaniu oględzin pomieszczeń i innych miejsc;

7) zatrzymywaniu lub przeszukiwaniu pojazdów przewożących towary oraz kontroli dokumentów związanych z przewozem towaru, jeżeli zachodzi podejrzenie przewożenia odpadów;

8) udzielaniu pouczeń, zwracaniu uwagi, ostrzeganiu lub stosowaniu innych środków oddziaływania wychowawczego.

Avatar
Napisane przez Piotr Nowicki